HONDA PASAULE SAPNIS SĀKAS
PIRMIE GADI
1906
Pasaulē nāk Soičiro Honda
Piedzimušu kalēja ģimenē nelielā ciematiņā pie Fudzi kalna, Soičiro Hondu fascinē automašīnas, un viņš piepalīdz tēva velosipēdu remonta uzņēmumā.
1922
Spožas gaismas, liela pilsēta
Soičiro Honda pamet skolu un dodas uz Tokiju, kur strādā par mehāniķa mācekli. Pēc sešiem gadiem viņš atgriežas mājās un atver savu remontdarbnīcu.
1937
Hondas pirmais uzņēmums
Soičiro nodibina Tokai Seiki, kas ražo virzuļu gredzenus. Uzņēmums aug, bet kara laikā tiek sabombardēts, kam drīz seko arī postoša zemestrīce. Uzņēmuma paliekas tiek pārdotas, un no ieņēmumiem tiek nodibināts jauns bizness: Honda Tehniskās izpētes institūts.
1946
Honda numur 1
Pēckara Japānai ir jākļūst mobilai – ātri un lēti. Soičiro ienāk prātā izmantot pēc kara palikušos ģeneratorus kā velosipēdu dzinējus. Tādējādi viņš rada pirmās “Honda”. Tagad viņa izaicinājums ir apmierināt pieprasījumu pēc tiem.
1947
Honda Type A
Oriģinālais motorizētais velosipēds tiek uzlabots. Tas ir atjautīgi uzbūvēts, stilīgs un populārs. Dažu mēnešu laikā Hondas konstruētie dzinēji jau tiek ražoti pirmajā Honda konveijerā.
1948
Tiek nodibināta Honda Motor Company
Soičiro Honda kopīgi ar biznesa partneri Takeo Fudzisavu (Takeo Fujisawa) izveido jaunu uzņēmumu. Soičiro būs produktu izstrādātājs, bet Fudzisava atbildēs par biznesa jautājumiem. Uzņēmumā strādā 34 darbinieki, bet visiem ir viens kopīgs sapnis.
1949
Pirmā jaunā Honda
Pirmais motocikls, kuru pilnībā izstrādāja un konstruēja Honda, tika ļoti atbilstoši nosaukts par “Sapni” (Dream) D-type.
AUGT ĀTRI, KĻŪT GLOBĀLIEM
1955
Kļūstam par numur 1
Honda kļūst par lielāko motociklu zīmolu Japānā. Mūsdienās tas ir lielākais motociklu zīmols visā pasaulē ar rūpnīcām uz visas zemeslodes.
1956
Domā globāli, rīkojies lokāli
Izveidojas pamatprincipi, uz kuriem Honda balstās joprojām. Tiek izloloti uzņēmuma pamatprincipi: “Uzturot globālu pasaules skatījumu, mēs apņemamies nodrošināt visaugstākās kvalitātes produktus par pieņemamu cenu, apmierinot klientus visā pasaulē.”
1958
Dzimst superzvaigzne
Honda Super Cub ir vienkāršs un par saprātīgu cenu motocikls visai pasaulei. Tas ne tikai ir vienkārši super pēc sava nosaukuma, tā tiešais pēctecis joprojām tiek ražots arī mūsdienās. Piedāvājot tautai mobilitāti par saprātīgu cenu, tas ir visu laiku vislabāk pārdotais motorizētais transportlīdzeklis. Varbūt arī visnozīmīgākais?
1959
Amerikāņu sapnis
Pasaulē lielākais motociklu zīmols pirmo reizi uzsāk pārdošanu ārvalstīs – ASV. Amerikas Honda Motor Co. Inc. atrodas Losandželosā.
UZVARAS SAJŪTA
1960
Izpētīt sapni
Kā Honda Motor Co. Ltd. meitasuzņēmums ir izveidots kā īpaša Honda R&D vienība. To varētu nodēvēt par Soičiro sapņu fabriku.
1961
Triumfē TT
Soičiro ir teicis, ka veiksme ir 99 procenti neveiksmju. Mūsu debija Menas salā TT sacīkstēs izgāžas, taču mēs nepadodamies. Pēc diviem gadiem mēs atgriežamies un uzvaram. Tā ir pirmā reize, kad izgaršojam panākumus starptautiskās sacensībās, un nebūt ne pēdējā: līdz 1965. gadam mēs uzvaram arī F1 Grand Prix sacensībās.
1962
Globāla ražošana
TT motocikla panākumu apskurbināti, mēs atvērām savu pirmo rūpnīcu ārvalstīs – Ālstā, Beļģijā, – lai apmierinātu aizvien pieaugošo pieprasījumu pēc mūsu motocikliem. Mūsu rūpnīca Eiropā pastāv ilgāk, nekā jūs domājat.
1963
No diviem riteņiem uz četriem
Honda sāk pārdot automobiļus un komerctransportu. Izturīgais T360 mini kravas automobilis tiek apbrīnots. Izveicīgais S500 sporta automobilis noved cilvēkus ekstāzē.
1964
Hondas sacīkšu ambīcijas
Tikai vienu gadu pēc kļūšanas par automobiļu ražotāju Honda sper bezbailīgu soli autosporta arēnā. Lēmums izgatavot pašiem savu šasiju un dzinēju drīz tiek atalgots, un 1965. gadā Mehiko Ričijs Ginters (Richie Ginther) sagādā mums pirmo uzvaru.
1967
Mazs Honda brīnums
Tik piemīlīgs, tik atjautīgs. Honda pasažieru automašīnu veiksmes stāstu aizsāk N360 pilsētas automobilis ar murrājošo, ar gaisu dzesējamo dzinēju.
DARBĪGA DESMITGADE
1972
Īstais automobilis īstajā brīdī
Kompaktais priekšējo riteņu piedziņas Civic bija nevainojams septiņdesmito gadu automobilis. Pēc 10 paaudzēm un 24 miljoniem pārdotu eksemplāru tas joprojām ir tikpat trāpīgs un populārs.
Kompaktais priekšējo riteņu piedziņas Civic bija nevainojams septiņdesmito gadu automobilis. Pēc 10 paaudzēm un 24 miljoniem pārdotu eksemplāru tas joprojām ir tikpat trāpīgs un populārs.
Honda dibinātāji aiziet pensijā
Pēc 25 gadu līderības Honda līdzdibinātāji Soičiro Honda un Takeo Fudzisava dodas pensijā un direktoru valdē ieņem padomdevēju pozīcijas. Soičiro dedzīgi sekoja līdzi sava uzņēmuma darbībai līdz pat savai aiziešanai 1991. gadā.
1975
Lūdzu, nesmēķēt
Ziemeļamerikā mēs atklājām savu apbrīnojamo CVCC dzinēju. Tā iekšdedzes cikls ir tik efektīvs, ka pārsniedz jaunās, stingrās tīrā gaisa prasības un tam pat nav nepieciešams izplūdes katalizators. Tas kļūst par sensāciju.
1976
Pieaugšana
Tiek atklāts Honda pirmais vidēja izmēra automobilis Accord. Sākotnēji tas tiek piedāvāts kā četru durvju sedans un trīs durvju hečbeks. Vēlāk sekoja piecu durvju hečbeks un kupejas versija, kuru mēs nosaucām par Prelude.
1979
Sadarbības veidošana
Honda uzsāk auglīgu 15 gadus ilgu sadarbību ar BL, lai dalītos tehnoloģijās un kopīgi izstrādātu un būvētu automobiļus Eiropā. Tai seko arī citas partnerības, kaut arī mēs joprojām ārkārtīgi lepojamies ar savu neatkarīgo garu un bezkompromisu oriģinālo domāšanu.
AUGSTO TEHNOLOĢIJU DESMITGADE
1981
Uz kartes
Vai jūs zinājāt, ka tieši Honda izgudroja pasaulē pirmo uz kartēm balstīto automašīnas navigācijas sistēmu? Honda Electro Gyrocator Japānas tirgū Accord automobiļiem tika piedāvāts vairāk nekā desmit gadus pirms GPS satelītnavigācijas sistēmu ieviešanas.
1982
Dzīve Amerikā
Honda motociklu ražošanu ASV uzsāka 1979. gadā. 1982. gadā tas kļūst par pirmo Japānas zīmolu, kas ražo automobiļus ASV. Rūpnīcai Ohaio vēlāk pievienojas rūpnīcas Kanādā un Meksikā.
1986
Leģenda
Tiek atklāts pirmais Honda luksusa automobilis – kā arī ASV jauns zīmols, zem kā nosaukuma to tirgot: Acura. Tas padara Honda par pirmo japāņu autoražotāju, kas izveidojis atsevišķu Premium automobiļu nodaļu.
1988
Honda F1 meistarklase
Vēl nekad agrāk un arī nekad vēlāk neviens tā nebija dominējis F1 sezonā kā šajā gadā. McLaren-Honda uzvar 15 no 16 sacīkstēm, komanda uzvar Konstruktoru čempionātā, Airtons Senna kļūst par 1988. gada F1 pasaules čempionu, bet otrajā vietā ierindojas viņa komandas biedrs Alēns Prosts (Alain Prost). Kāpēc ne 16 no 16? Nu... neviens nav ideāls.
1989
VIRTUOZAIS VTEC
RADOT VTEC SISTĒMU, HONDA PARĀDA, KĀ DZINĒJU PADARĪT VĒL JAUDĪGĀKU UN EKONOMISKĀKU.
LEĢENDU DESMITGADE
1990
SUPERZVAIGZNE
IERODAS JAUNAIS NSX. HONDA PIRMAIS SUPERAUTO SATRAUC VEIKTSPĒJAS AUTOMOBIĻU APRINDAS.
1992
Būvēta Eiropā
Eiropā tiek atvērtas divas jaunas Honda rūpnīcas. Lielbritānijas rūpnīcā Svindonā tiek būvēti Accord, un Gebizas rūpnīcā Turcijā tiek uzsākta Civic ražošana. Šodien Svindona ir kļuvusi par piecu durvju Civic hečbeka globālajām mājām.
1995
Četru riteņu klāsts
Tiek atklāts leģendārais Honda automobilis: CR-V jeb kompaktais atpūtas automobilis (Compact Recreational Vehicle). Pirmais kompaktais SUV guva acumirklīgus panākumus un šodien ir pasaulē vislabāk pārdotais SUV. 1999. gadā tam seko nedaudz mazākais Honda HR-V (High-Riding Vehicle).
1998
Daudz laimes dzimšanas dienā, Honda!
Mēs nolemjam uzbūvēt sev dzimšanas dienas dāvanu, lai nosvinētu mūsu pirmā pusgadsimta jubileju. Kas gan cits tas varētu būt, ja ne divvietīgs sporta automobilis? Augstu apgriezienu S2000 atgriež S500 oriģinālo rodstera garu mūsdienās.
1999
Ieskats nākotnē
Mūsu inženieri nekoncentrējas tikai uz pagātni. Insight bija mūsu pirmais benzīna-elektriskais hibrīda automobilis ar neticami zemu CO2 līmeni. Tas bija vēl viens Honda “pirmais”: pirmais hibrīda automobilis, kas tika piedāvāts Eiropas tirgū.
ROBOTI UN SACENSĪBAS
2000
ASIMO māj sveicienus
Parādās pirmais ASIMO (Advanced Step in Innovative MObility) humanoīdais robots un kļūst par vienu no Honda slavenākajām slavenībām.
2001
R nozīmē sacīkstes
Eiropā tiek atklāts Civic Type R veiktspējas karstais hečs. Tā reputācija strauji aug un slava izplatās. Vēlāk tas tiek eksportēts aizrautīgiem klientiem visā pasaulē. Tam ir sekojušas trīs paaudzes, pēdējā no tām debitēja 2017. gadā.
2002
Pievienošanās Jazz klubiņam
Tiek atklāts atjautīgais Jazz supermini. Tā kā degvielas tvertne atrodas vidū, tas piedāvā vēl neredzētu telpas efektivitāti. Ģeniālie aizmugurējie “burvju sēdekļi” (Magic Seats) atspoguļo Honda filosofiju “cilvēkam maksimumu, mašīnai minimumu” visradošākajā veidā.
2003
Pilnveidota Honda
Honda “Cog” TV reklāma caurstrāvo Eiropu. Tā kļūst par vienu no jelkad augstāk novērtētajām reklāmas filmām. Ar to tiek atklāts jaunais Accord, kas tiek piedāvāts ar i-CTDi, Honda pirmo pašu būvēto dīzeļdzinēju.
2006
Honda ūdeņraža varonis
Honda inženieri jau ilgu laiku sapņoja par ar ūdeņradi darbināmu nākotni, kas sola nulli izmešu un kam nebūs nepieciešama uzlāde. 2006 FCX Clarity bija ievērojama jauna automobiļa atklāšana: tas bija pirmais komerciāli pieejamais ūdeņraža degvielas šūnu automobilis.
ŠODIEN
2014
Uz viļņa
Kopējie Honda globālie motociklu un skūteru pārdošanas apjomi sasniedz fantastiskus 300 miljonus. Lielie skaitļi turpinās: vēl pēc gada mēs sasniedzam savu 700. Grand Prix uzvaru motociklu sacīkstēs.
2015
Honda paceļas gaisā
Tiek realizēts Soičiro pēdējais sapnis: debesīs paceļas pirmā ražošanas HondaJet lidmašīna. Sešu pasažieru biznesa reaktīvā lidmašīna lepojas ar nolidojamo attālumu vairāk nekā 2200 km, un ar maksimālo ātrumu 782 km/h tā ir visātrākā jelkad uzbūvētā Honda.
2016
Nozīmīgs sasniegums
Honda saražoto automobiļu skaits sasniedz 100 miljonus. Vai Soičiro jelkad sapņoja, ka tiks uzbūvēts tik daudz viņa vārdā nosauktu automobiļu?
2017
Moderns un sportisks
Honda avalikustas uue NSX-i ehk kõrgtehnoloogilise superauto, mis oli samamoodi nagu algne mudel oma ajast ees. See on hübriidsuperauto, millel on V6-bensiinimootor ja kolm elektrimootorit. Paar kuud hiljem liitus NSX-iga uus Civic Type R, mis oli nii kiire ja võimas, et püstitas Saksamaal keerulisel Nürburgring Nordschleife rajal uue rajarekordi.
2018
70 gadu sapņu spēks
Honda paliek 70 gadu. Tiktāl tas ir bijis ļoti interesants stāsts. Kurp mūs aizvedīs nākamās septiņas desmitgades?
PAGĀTNE
Mēs lepojamies ar savu vēsturi. Lasiet, kā mūsu dibinātājs Soičiro Honda padarīja mūs par tiem, kas esam.
TAGADNE
Uzziniet par Honda pasauli, mūsu darbību Eiropā un to, kas liek mūsu sirdīm pukstēt straujāk.
NĀKOTNE
Kur mūs aizvedīs mūsu jaunie sapņi? Uzziniet, kā izskatīsies Honda nākotne.